بریده جراید

روزنامه ایران: در نمايشگاه ITDMEX چه گذشت


متن خبر
دومين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال با شعار «زندگي هوشمند، توسعه اقتصاد و فرهنگ» در حالي برگزار شد که به دليل برگزاري همزمان ششمين نمايشگاه بين المللي انواع کفپوش، موکت، فرش ماشيني و صنايع وابسته و همچنين پنجمين نمايشگاه بين المللي مادر، نوزاد، کودک با مشکلاتي در جذب تماشاگر مواجه شد. از اين رو مراجعه کنندگان اين نمايشگاه که اغلب از قشر خاص دانشجو يا فعال در حوزه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال بودند حتي در دسترسي به سالن هاي 37 و 38سردرگم ماندند.
    تمامي سالن هاي نمايشگاه بين المللي تهران که در کنار در ورودي خيابان سئول قرار دارد در اختيار نمايشگاه فرش ماشيني بود که اين موضوع سبب شد تا تنها سالن هاي 37 و 38 نمايشگاه بين المللي تهران که در دشوارترين نقطه اين نمايشگاه قرار دارد در اختيار 189 شرکت خصوصي يا دولتي شرکت کننده در دومين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال قرار گيرد که برخي غرفه ها به دليل توان مالي کم، فضاي بسيار محدودي در اختيار داشتند که براحتي فاصله طبقاتي ميان شرکت هاي با درآمد مالي محدود و شرکت هاي قدرتمند حوزه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال خودنمايي مي کرد.اين نمايشگاه از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر و در روزهاي شنبه تا سه شنبه برگزار شد که برخي از غرفه داران و بازديدکنندگان در گفت وگو با خبرنگار ايران، روزها و ساعات برگزاري دومين نمايشگاه ITDMEX را نامناسب خواندند. با اين حال نمايشگاه مذکور از حيث  تاثيراتش با نظرات و قضاوتهاي مختلف روبرو شد. در حالي که برخي غرفه داران از ميزان استقبال شهروندان راضي به نظر نمي رسيدند و طيفي از دست اندرکاران از اثرات سودمند اين رويداد اظهار رضايت کردند.
    
     ITDMEX و استانداردهاي بين المللي
     بعد از روي کار آمدن دولت يازدهم و تاکيد ويژه علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر برون سپاري برگزاري نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال به بخش خصوصي، نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال پس از 6 سال برگزاري جاي خود را به نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال داد و اگر چه اسفندماه سال گذشته اولين دوره اين نمايشگاه با حواشي مختلف آن برگزار شد اما دور دوم نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال که از پانزدهم تا هجدهم شهريور ماه برگزار شد، خالي از حاشيه نبود.
    اولين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال از هشتم الي يازدهم اسفند ماه 92 در فضايي بالغ بر 5 هزار متر مربع در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار شد که فراخوان شرکت کنندگان و جايابي شرکت ها تنها در 30 روز صورت گرفته بود و نمايندگاني هم از دو کشور چين و کره جنوبي در آن شرکت کرده بودند. همچنين در اين دوره از نمايشگاه، از 20 محصول ديجيتال در سطح جهاني رونمايي شد و 40 کارگاه آموزشي هم برگزار شد.بر اساس آمارهاي اعلام شده، بالغ بر 34 هزار نفر در نخستين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال بازديد کردند که بازديدکنندگاني هم از کشورهاي چين، کره جنوبي، آذربايجان، عراق و افغانستان در اين نمايشگاه حضور داشتند، اما امسال در دومين نمايشگاه ITDMEX علاوه بر حضور نمايندگاني از دوکشور چين و هلند، 189 شرکت از بخش هاي خصوصي و دولتي به نمايش دستاوردهاي خود در بخش فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال پرداختند.
    تجربه يک ماهه براي برگزاري نخستين نمايشگاه ITDMEX مسئولان بخش خصوصي را بر آن داشت تا با برنامه ريزي 6 ماهه درصدد رفع نواقص برگزاري اين نمايشگاه بربيايند.
    
     تلاش براي برگزاري بهتر ITDMEX
    «در دومين نمايشگاه ITDMEX 189 شرکت حضور فعال داشتند که بالغ بر 130 شرکت در حوزه توليد محتواي ديجيتال، بازي هاي رايانه اي و نرم افزارهاي تلفن همراه فعاليت مي کنند که اين حضور نشان دهنده اين است که ما توانسته ايم گام مثبتي در بخش توسعه فناوري و رسانه هاي ديجيتال برداريم و با برنامه ريزي دقيق تر در سال آينده بتوانيم امکانات بهتري براي شرکت کنندگان و بازديدکنندگان فراهم کنيم.»
    محمد رضا طلايي، مسئول برگزاري دومين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال در گفت وگو با ايران با بيان مطلب فوق و با اشاره به شروط تحقق شعار امسال نمايشگاه ITDMEX گفت: فناوري اطلاعات در جوامع پيشرفته موتور محرکه اقتصاد محسوب مي شود و با توجه به اينکه پتانسيل هاي محتوايي زيادي در حوزه هاي مختلف ايراني - اسلامي در کشور ما وجود دارد در نتيجه اين پتانسيل ها با فناوري اطلاعات به باروري بهتري مي رسد.
    طلايي با بيان اينکه در دومين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال تنها نمايندگاني از دو کشور چين و هلند در بخش بين الملل حضور پيدا کرده اند خاطرنشان کرد: عنوان بين المللي به اين دليل به اين نمايشگاه اضافه شده است که بتوانيم با تبليغات بين المللي، مخاطبان خوبي را براي اين نمايشگاه جذب کنيم، اما با توجه به فرصت 6 ماهه اي که از زمان صدور مجوز برگزاري نمايشگاه داشتيم احساس کرديم که احتمالاً استقبال کمتري از سوي کشورهاي خارجي از اين نمايشگاه صورت خواهد گرفت. همچنين به دليل فراهم کردن زيرساخت هاي اطلاع رساني نمايشگاه ITDMEX در کشورهاي امارات، ايتاليا و آلمان، برنامه ريزي کرديم که براي سال بعد، زيرساخت هاي مناسب را براي جذب شرکت هاي خارجي فراهم کنيم.
    مسئول برگزاري دومين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال در پاسخ به گلايه برخي غرفه داران و بازديدکنندگان از روزها و ساعات محدود برگزاري نمايشگاه اظهار داشت: تقويم نمايشگاهي را بايد از شرکت سهامي نمايشگاه هاي جمهوري اسلامي ايران دريافت کنيم و طبق برنامه ريزي اي که در سال 93 صورت گرفته است، عمدتاً نمايشگاه ها در روزهاي پنجشنبه و جمعه برگزار نمي شود و اميدوارم که در سال آينده تدبيري انديشيده شود که نمايشگاه در روزهاي پنجشنبه و جمعه هم برگزار شود و عموم علاقه مندان بتوانند از اين نمايشگاه بهره مند بشوند.
    طلايي در بخش ديگري از گفت وگو با ايران با اشاره به موضوع تجميع نمايشگاه هاي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال در کشور و برندسازي بين المللي در اين زمينه گفت: نمايشگاه بين المللي الکامپ تهران جايگاه ويژه خود را دارد و با يک هدف خاص برگزار مي شود و امسال هم قرار است بيستمين دوره آن برگزار شود اما نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال، روي محتواي ديجيتال و بر اساس فرهنگ بومي ايراني فعاليت مي کند که تا دو سال پيش، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شده بود و دو دوره است که بخش خصوصي، برگزاري آن را بر عهده گرفته است و اميدواريم که با گرد آوري پتانسيل هاي لازم، همه با هم در راستاي معرفي توانمندي هاي توليد ايراني - اسلامي گام برداريم.
    
     گلايه شرکت کنندگان نمايشگاه
    «معتقدم با تعداد يا ميزان بازديدکنندگان، نمي توان کيفيت برگزاري نمايشگاه را سنجيد. نمايشگاه ITDMEX به صورت بين المللي برگزار مي شود و به دليل اينکه ايام برگزاري نمايشگاه وسط هفته است، اکثريت فرصت حضور در اين نمايشگاه را پيدا نمي کنند و فقط متخصصان و کساني که درگير اين صنعت هستند، شرکت مي کنند که از جهاتي خوب است.»
    محمدرضا داوودي، مدير توليد بنياد ملي بازي هاي رايانه اي در گفت وگو با ايران با بيان مطلب فوق گفت: مسلماً وقتي دومين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال را که در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود با نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال سابق که در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي شد، مقايسه کنيم متوجه مي شويم که نمايشگاه هاي قبل به دليل فضاي مناسب نمايشگاهي، تهويه مطبوع و شرايط رفت و آمد، بازديدکننده بالايي داشتند ضمن اينکه شرکت هاي بخش خصوصي که براي حضور در اين نمايشگاه هزينه هاي چند ده يا چند صد ميليوني انجام داده اند، مسلما ً به دنبال سوددهي و بازگشت سرمايه خود هستند.
    داوودي که خود تجربه حضور در نمايشگاه هاي معتبر بين المللي را دارد با اشاره به موضوع تجميع نمايشگاه هاي موازي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال در کشور گفت: اساساً اين قبيل نمايشگاه ها در همه کشورها برگزار مي شود و مهمترين کاري که مي توان در کشور انجام داد اين که همه نمايشگاه ها تجميع بشوند و از دل آنها نمايشگاه هاي تخصصي بيرون بيايد.
    مرجان قمي، مسئول غرفه شرکت فناپ هم در گفت وگو با ايران با طرح اين موضوع که سياستگذاري اين شرکت حضور بلند مدت در نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال است و به همين دليل در سطح وسيعي در اين نمايشگاه شرکت کرده اند گفت: اميدوارم اين نمايشگاه رقيب خوبي براي الکامپ شود و مشکلاتي که هر سال در نمايشگاه الکامپ داريم در نمايشگاه ITDMEX نداشته باشيم.
    قمي تصريح کرد: از آنجا که احتمالاً در دو سال آينده شرکت هاي خارجي بزرگي هم در نمايشگاه ITDMEX شرکت خواهند کرد، سطح برگزاري اين نمايشگاه بسيار بالاخواهد رفت و آينده خوبي را مي توان براي آن تصور کرد.
    همچنين سهيل الماسي، مسئول غرفه نت برگ در گفت وگو با ايران با گلايه از برگزاري نمايشگاه هاي موازي در فاصله زماني کوتاه که رضايت غرفه دار و بازديدکننده را دربر ندارد گفت: نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال که تا دو سال پيش در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي شد و مدت زمان آن 10 روز بود، مخاطبان و بازديدکنندگان خوبي داشت اما از سال گذشته که اين نمايشگاه تغيير نام داده و برگزاري آن به بخش خصوصي واگذار شده است، به جاي اينکه از آن حمايت کنند، حالت بازاري به آن داده اند و در يک مدت زمان کوتاه، چند نمايشگاه موازي با يکديگر برگزار مي کنند که باعث پخش مخاطبان در نمايشگاه هاي مختلف و نارضايتي شرکت کنندگان مي شود.
    دومين نمايشگاه بين المللي فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال که دو سال است به همت بخش خصوصي و با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود، عرصه خوبي براي محک زدن ميزان توانايي بخش خصوصي براي برگزاري نمايشگاه هاي معتبر بين المللي است اما نکته مهم اينجاست که هنوز بعد از گذشت دو سال از برگزاري نمايشگاه ITDMEX برخي نقاط ضعف آن همچنان پابرجاست و اميدواريم که در سال هاي آينده شاهد پويايي آن باشيم.
   

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی